Lakisääteinen työterveyshuolto

Työterveyshuoltolain (1383/2001) mukaan työnantajan on järjestettävä työntekijöilleen lakisääteinen työterveyshuolto.

Lakisääteinen työterveyshuolto kattaa

  • työterveystoiminnan suunnittelun
  • työterveyshuollon toimintasuunnitelman laatimisen yhteistyössä yrityksen kanssa
  • työpaikkaselvityksen, jossa arvioidaan altisteita ja niiden terveydellistä merkitystä
  • työn sisällön mukaan suunnitellut lakisääteiset alku- ja määräaikaistarkastukset
  • työkykyarviot
  • osatyökykyisen seurannan ja kuntoutustarpeen arvioinnin
  • työkyvyn tuen ja seurannan työterveysyhteistyössä
  • ohjausta ja neuvontaa työolojen ja työn turvallisuuden kehittämiseksi
  • osallistumisen työtapaturmien ehkäisyyn ja hoitoon
  • osallistumisen ensiapuvalmiuden ylläpitämiseen
  • säännöllisen erikseen sovitun asiakasraportoinnin. 

Lakisääteisen työterveyshuollon tavoitteet ovat

  • työhön liittyvien sairauksien ja tapaturmien ehkäisy
  • työn ja työympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden edistäminen
  • työntekijöiden työkyvyn ja työyhteisön toiminnan tukeminen.

Työterveyshuolto toimii moniammatillisesti hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti. 

Lakisääteinen työterveyshuolto perustuu työtapaturma- ja ammattitautilakiin (459/2015) sekä valtioneuvoston asetukseen ammattitautiluettelosta, jossa määritellään fysikaaliset, kemialliset ja biologiset tekijät, joilla voidaan katsoa olevan todennäköinen syy-yhteys ammattitaudin syntyyn. 

Yrityksille räätälöity toimintamallimme tuottaa lakisääteistä ennaltaehkäisevää työterveyshuoltoa laadukkaasti ja kustannustehokkaasti hyvässä yhteistyössä asiakasyritystemme kanssa.